Kreativ Inspirasjon

Smaken går i arv...

Var det noe som var en selvfølge hver
gang vi var i Danmark, når jeg var liten,
så var det å kjøpe varme, brente mandler fra en bod.
Lukten og smaken vekker masse gode minner!

Og er det noe som er blitt fast
gjenganger både her hjemme og i Butikken,
så er det mine Hjemmelage Brente mandler.
Ungene har også lagt sin elsk på dette.
Ja, de henger rundt meg når jeg holder på å lage.
Ikke for å hjelpe til, -men for å smake :-)

Og oppskriften deler jeg så gjerne.

300 gr mandler
125 gr sukker
125 gr vann
1 ss smør
1 ts vaniljesukker.
Rist mandlene i stekepannen først.
Ha så i sukker, vann og vaniljesukker i pannen.
Bruk teflonpanne.
"Kok" på middels til sterk varme.
Når vannet er fordampet begynner
sukkeret å bli en hvit masse.
Tilsett da smør og rør godt.
Når smøret er smeltet og rørt godt inn heller
du mandlene over på bakepapir.
Bruk to gafler for å skille evt
mandler som ligger i klumper.
Avkjøl.
Oppbevares så i en tett boks
eller i en tett pose i romtemperatur.