Kreativ Inspirasjon

Jordbær!!!

Åh... Jordbær er så godt!!! En av sommerens hærligheter!

Enkelt servert i en skål, med melk og sukker!!!

Eller mere fest-stemt, som dette!

For 6 personer:
Tid; ca 15 min

* 8 dl vaniljeyogurt
*1/2 ss vaniljesukker
*4 dl kald, pisket krem
*3 kopper ferske bringebær eller jordbær, eller 1,5 kopp av hver
*3 kopper fersk blåbær

Rør yogurten sammen med vaniljesukkeret, og rør/velv så den piskede kremen forsiktig i.
Til servering har du 6 store glass (ca 12dl). Fyll lagvis med kremblandingen og bær. (Se bilde.)
Nam, nam ;-)

Vaffler med krem og jordbær er også godt!

Denne kaken smaker helt fantastisk! En av mine favoritter!

*Ta en Weales-ring og del i to.
(Her skal bare bunnen brukes.)
*Pisk kremfløte.
*Bland så halt om halt med vaniljekrem og kremfløte og ha dette på ringen.
*Skjær jordbær opp i skiver, og dekk kremen med dem.

Jeg elsker jordbær, så denne kaken på bilde, som vi lagde til min lillebrors bryllup, syns jeg faktisk det er for lite bær på! Så pøs på! Det er jo sommer!!!

Champanje og jordbær hører sammen! Eller hvitvin og jordbær!
Da min svigerinne skulle gifte seg laget jeg disse jorbær-herrene.

*Først dypper du den ene flateste siden av bæret i hvit sjokolade
*Deretter dypper du begge sidene i mørk sjokolade, slik at det blir en spiss, på den hvite sjokoladen
*Lag så et lite kremmerhus av matpapir, og fyll det med mørk sjokolade.
*Denne bruker du til å tegne knapper og propell.

Det ble en stor suksess! Ser flott ut og smaker hærlig!

Jeg har også brukt slike jordbær som pynt på kake.
Jeg lagde bløtkake med blåbær, jordbær og vaniljekrem.
To kaker, den ene litt mindre enn den andre.
Jeg hadde marsipantrekk på og satt de opp på hverandre slik at de var kant i kant på ene siden, og det ble en stor flate på den nederste kaken.
Så dekte jeg halve delen med sjokolade.
Og danderte med masse av disse herre-jordbærne, som om de "rant" ned av toppen og utover kaken...

Fikk du lyst på litt jordbær???