Kreativ Inspirasjon

Kameratips...

Det er flere som lurer på hvilke kamera jeg bruker...

Jeg har et Canon EOS 400D,
som jeg har fått av min kjære.
Ekspert er jeg overhode ikke,
men jeg liker å eksprimentere, og lærer noe hele tiden.
Når jeg tar bilde av ting, tar jeg mange bilder av hvert motiv,
langt fra, nærme og i forskjellige høyder.

Det er også finest å ikke ha for mange
forstyrrende elementer rundt motivet.
Sett gjerne gjenstanden du skal ta bilde av,
på en ensfarget flate og gjerne med samme
farge på bakgrunden om du har mulighet.
Jeg bruker ofte å legge en hvit duk på kjøkkenbenken,
og bruker det hvitmalte panelet som bakgrunn.

Nok lys er veldig viktig!
Jeg har på alle lamper i rommet,
(eller i nærheten av motivet)
og i tillegg bruker jeg blitzen på kameraet.
For at blitzen ikke skal bli for hard mot motivene,
har jeg et hvitt A4 ark forran blitzen når jeg knipser.
Noen ganger har jeg det brettet i 4,
andre ganger i to,
alt etter hvor mye lys jeg trenger.
Et annet tips kan kanskje være å gå
så nærme motivet som mulig,
og ha lengst mulig avstand på selve objektivet.
Når jeg skal ta bilde av hele rom eller større områder,
bruker jeg en ekstern blitz på toppen av kameraet,
med muligheter for å justere selve lampen.
Den vender jeg opp på skrå eller opp i taket.

Redigeringsprogrammet jeg bruker heter IPhoto,
men som regel justerer jeg kun litt på lysstyrken,
så noe avangsert program bruker jeg ikke.