Kreativ Inspirasjon

BYAVISA, -nettutgave

I kveld ble repotasjen av oss lagt ut på Byavisa´s nettsider.
http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=4181&temaid=1
I morgen kommer den ut i papirutgaven.
Hvordan den ser ut aner jeg ikke.
Heller ikke om det blir flere bilder.
Spennende å se :-)

Desv. har redaksjonene skrevet en feil i nettutgaven...
Jeg fant ikke bloggen tineskreativehjorne for to år siden,
men opprettet den for to år siden,
etter å ha blitt innspirert av noen Svenske interiørblogger!
Kari, journalisten, har skrevet en super repotasje.
Slikt liker vi :-))

Fra blogg til butikk

AV: Kari Indergård Sundli | 13.04.2010

INTERIØR: Du finner neppe en annen
interiørbutikk i Trondheim med så mye sjel som Shabby Chic. Butikken er et resultat av
et spesielt familieforhold

For to år siden fant Tine Moen interiørbloggen tineskreativehjorne.com, og tenkte at dette var noe for henne.
– Dette er en åpenbaring, tenkte jeg! Jeg hadde hatt ei bok i magen lenge, og bloggen var perfekt for det jeg ville formidle og dele.

Jeg har alltid vært opptatt av selskapsstemning og interiør. Jeg opprettet derfor Tines kreative hjørne, og i tillegg en salgsblogg hvor jeg selger interiør jeg lager. Etter hvert begynte jeg og stefaren min, John Hede Helgebostad å smake på tanken å opprette en butikk. Helgebostad er fra Danmark og har tidligere eid seks antikkbutikker i hjemlandet. Han var tømrer og antikvitetshandler, og spesialist på butikkservice. Nå er han pensjonist og har god tid til å dyrke interessen sin med stedatteren.

Slitt og romantisk
– Tine er helt utrolig. Hun er kjempeflink, spesielt med bloggen sin. Vi har et tillitsforhold. Jeg er opptatt av at butikken vår skal ha et avslappet forhold til kundene. Man kan fort føle seg presset til å kjøpe noe og bli forfulgt av selgerne i butikker. Jeg vil at kundene våre skal oppleve at de kan komme innom kun for å ta en titt og ta en kopp kaffe, påpeker Helgebostad Hede.
Shabby Chic er en stilretning i interiørverdenen hvor fargen hvit er sentral. Gjenstandene og møblene er gamle og upolerte, litt slitt og har et romantisk preg over seg. Det er denne stilen Tine og John selger. For lesere av bloggen til Tine er det en stor glede at hun har en butikk.
– Jeg vil tro at 90 prosent av kundene mine er lesere av bloggen. Shabby Chic-stilen blir mer og mer populær, nordmenn og trøndere har oppdaget stilen nå. Noen vil si at den er fransk, mens jeg vil si at stilen kommer fra Danmark. Det er en stor fryd at jeg får dele denne hobbyen med far.

God hjelp av far
– Butikken har åpent onsdag til lørdag. Fars danske holdning som «tar livet som det kommer», er veldig viktig for meg. Det er ikke krise om vi har stengt en dag. Det skal også sies at jeg får masse hjelp fra ei venninne med samme interesse, og vi deler på arbeidsdagene. Far tar av seg mye av innkjøpene, som å dra på auksjoner og til Danmark for å handle inn når han likevel besøker familie, forteller Moen.

Alt til salgs
Shabby Chics visjon er at møblene og gjenstandene ikke skal være dyrere enn det som er nytt.
– Mange tror at antikk er så dyrt. Vi skal ikke være dyrere enn det som er nytt. Vi vil selge ting som har sjarme, og som kanskje har noen små feil. Far har et prinsipp om at alt i butikken er til salgs. Selvsagt gjelder det ikke de store hyllene fra Ikea, ler Tine, og legger til at dette er hobbyen hennes, og at hun ikke bryr seg om pengene.
– Butikken er barnet mitt, avslutter hun.